Ga Terug   Loveno I.T. Fora > Computers > Networking
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Onderwerp waarderen Weergavemodus
Oud 31-12-2009   #1
Outsync
Full Registered User

Outsync's Avatar
Leeftijd: 23
Outsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of light
Hoe moet mijn netwerk installatie eruit zien?

Laat ik het even schetsen,

Wij hebben een nieuwbouw huis met 10 (als ik mij niet vergis) netwerk aansluitingen.

Voor onze "digitale" installatie gaan wij kiezen voor telenet. Nu heb ik vroeger al zo een installatie gehad van telenet, weliswaar met minder aansluitingen.

Toen was de aansluiting zo;

Telenet modem -> Telenet Switch (vanuit deze switch vertrok dan een UTP kabel naar de digitale tv) -> uplink naar Linksys router -> overige pc's.

Deze setup ging perfect, dwz alle pc's konden onderling bestanden uitwisselen e.d.

Nu vraag ik mij af met mijn grote aantal aansluitingen in het nieuwe huis zou ik;

Telenet modem -> EIGEN 10port gigabit switch (van hieruit kabels naar digitale tv EN ook naar alle andere computer's.) -> uplink naar wireless N router (of access point).

Ik zou het dus ongelooflijk idioot vinden om achter de switch van telenet nog eens een switch en router/ap te zetten.

Wat denken jullie hierover?

Nota: om je digicorder interactief te maken is het dus key dat die op de switch meteen achter de modem komt, anders no go.

Laatst aangepast door Outsync : 31-12-2009 om 18:00.
Outsync is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-12-2009   #2
voodooghost
Full Registered User

voodooghost's Avatar
voodooghost is just really nicevoodooghost is just really nicevoodooghost is just really nicevoodooghost is just really nicevoodooghost is just really nice
Re: Hoe moet mijn netwerk installatie eruit zien?

Werkt perfect, of dat nu de d-link switch van Telenet is of uwe eigen switch maakt niets uit, uwe eigen gaat waarschijnlijk pakken beter zijn ;-)
voodooghost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-01-2010   #3
mooseman007
Linkmaster - by Google

mooseman007's Avatar
mooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant futuremooseman007 has a brilliant future

Citaat:
Telenet modem -> EIGEN 10port gigabit switch (van hieruit kabels naar digitale tv EN ook naar alle andere computer's.) -> uplink naar wireless N router (of access point).
Niet dus...
Je pc's krijgen hun ip van je router. Door ze op de switch te hangen die voor je router hangt, wordt de routing functionaliteit niet gebruikt.

Conclusie is dat je weldegelijk 2 switches nodig hebt: 1 voor je router (voor de digitale tv) en 1 achter je router.

mvg,
mooseman007
230+ Gb HD
, DVB-T+analog TV
protected by MGE protection centre 675

former webmaster of: Speelplein Weyneshof - Rijmenam

mooseman007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-01-2010   #4
voodooghost
Full Registered User

voodooghost's Avatar
voodooghost is just really nicevoodooghost is just really nicevoodooghost is just really nicevoodooghost is just really nicevoodooghost is just really nice

Hmm sorry, blijkbaar verkeerd begrepen.
Die 10 kunnen fysiek niet in uwe router, vermits ge maar 4 aansluitingen hebt.
Dus als ge ze alle 10 tegelijk wilt gebruiken ga je inderdaad achter de router een switch moeten plaatsen. Dan heb je plaats voor een 12tal pc's te steken, maakt niet uit of je ze in de router of in de switch steekt.

Als je pc's in de Telenet switch steekt gaan die ook wel werken tot je uw ip's die je van Telenet krijgt, opgebruikt hebt (afhankelijk van abonnement) maar die pc's zitten niet in je thuisnetwerk dus bestandsoverdracht of printers sharen lukt dan niet.

Dus als je alles in hetzelfde netwerk wilt hebben zal setup zijn:
Telenet modem > Telenet switch 4 port > Linksys router > 10port switch

En de reden dat diene digicorder rechtstreeks op de Telenet switch moet is omdat die in een compleet andere IP range zit dan de computers, als je die op de router gaat hangen krijgt hij een IP van de router en dan werkt dat inderdaad niet.

Laatst aangepast door voodooghost : 01-01-2010 om 13:06.
voodooghost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-01-2010   #5
Kveldulv
Born for burning

Kveldulv's Avatar
Leeftijd: 30
Kveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond repute

Het zou met ene switch en router kunnen. Als ge met vlans begint te werken. Maar als ge er niks van af weet moet ge het ook nie proberen. De goedkoopste switch die dat zou kunnen zal ook al meteen een veelvoud kosten van 2 gewone switchkes. Die 4-port van Telenet krijgt ge er trouwens zowieso al bij.

Kveldulv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2010   #6
J
Full Registered User

J's Avatar
J is a splendid one to beholdJ is a splendid one to beholdJ is a splendid one to beholdJ is a splendid one to beholdJ is a splendid one to beholdJ is a splendid one to beholdJ is a splendid one to behold

Citaat:
Origineel gepost door mooseman007 Bekijk Bericht
Niet dus...
Je pc's krijgen hun ip van je router. Door ze op de switch te hangen die voor je router hangt, wordt de routing functionaliteit niet gebruikt.

Conclusie is dat je weldegelijk 2 switches nodig hebt: 1 voor je router (voor de digitale tv) en 1 achter je router.

mvg,
mooseman007
Inderdaad... gewoon een switch achter een modem, zal misschien toevallig werken met één of twee pc's naargelang je abonnement... maar een beetje degelijke installatie, zeker met 10 pc's, gebruikt netwerk adres translatie, en nooit 10 publieke ip's. Dus je hebt een router nodig om je interne adressen genre 10.x.y.z (A klasse adres) of 172.16.x.y (B klasse) of 192.168.xxx.yyy (C klasse) te routeren naar een publiek adres dat jij least van telenet

Met andere woorden:

Telenet modem, dan eventueel telenet gratis switchke om uitsplitsing te doen televisie/internet en daarachter een router (al dan niet met wireless), met daarop bij wijze van spreken zoveel switchkes of pc's als je wil.

Ik zie nu dat dat ook het tweede antwoord van Voodooghost was...

Laatst aangepast door J : 04-01-2010 om 23:13.
J is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010   #7
Outsync
Full Registered User

Outsync's Avatar
Leeftijd: 23
Outsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of lightOutsync is a glorious beacon of light

Hi Guys, alvast bedankt voor de reacties,

Echter vind ik het nogal vrij omslachtig om een switch een router en nog een switch allemaal achter elkaar te zetten.

Daarom dacht ik evt. Telenet modem -> Telent switch -> gigabit router -> access point.

Normaal zou dit goed moeten werken maar laat ik nu net geen 10/8 port gigabit router vinden. Ofwel kijk ik er hopeloos over ofwel bestaat dat gewoon niet.

Jullie mening?

Grtz

Gill
Oud 06-01-2010   #8
Kveldulv
Born for burning

Kveldulv's Avatar
Kveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond reputeKveldulv has a reputation beyond repute

Als het al bestaat zou dat wel eens verschrikkelijk veel geld kunnen kosten.
Ik zou het zowieso gescheiden houden. Ge weet nooit of ge andere funtionaliteiten wilt (ingebouwde VoIP, meer poorten, POE,...).

Kveldulv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2010   #9
ZenLord
Moddereter

ZenLord's Avatar
Leeftijd: 31
ZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond reputeZenLord has a reputation beyond repute

Ge kunt zoiets wel zelf ineen steken: Energiezuinig pc'tje met een aantal 4x-NIC's erin.

Persoonlijk begin ik ook al te dromen van mijn huis, en daarin zal zeker een server draaien, met volgende services:
- files
- mail
- printer
- asterisk telefonie
- uPnP / dlna
- backup
- ...

En die server zal tegelijkertijd ook ingezet worden als router/firewall/VPN. Als je dan toch een server inzet, kan je die evengoed laten routeren - maakt het geheel iets minder omslachtig.

Maar zoals gezegd: tzal duurder uitkomen...

Zl.
* Hercules Radeon 9700 pro
* watercooled (DD Maze3 - BIX - Eheim 1048 - DD Blue UV plexi BayRes - Tygon tubing) in a silver Lian-Li PC60USB

"There is no space for the regrets - I will remember to forget" DEPECHE MODE, Peace (2009)

Laatst aangepast door ZenLord : 07-01-2010 om 16:48.
ZenLord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers dit onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels